Tidig vedisk tid sträcker sig från
1750 till ca 300 f.kr. Ordet veda betyder vetande. Under denna
period stod offret i centrum för den religiösa kulten. Den präst som
utförde offret hade saften från en okänd planta som hjälp vid
offret. Denna gudomliga rusdryck kallades för soma. Soma tillägnas hymner och tillbedjan som självständig
gudomlighet i vediska texter. Brukandet av rusdrycken användes
främst i
kulten av krigsguden Indra. När man offrade något fick man betalt i
kor som gav smör, vilket i sin tur användes i den heliga elden agni.
Förutom Indra var Varuna och Mitra dyrkade gudar. Under denna tid
trodde man även att naturen var besjälad och man upphöjde floder och
berg till gudomligheter.
Under denna tid hade inte reinkarnationstron slagit igenom. Istället
trodde man att de döda hamnade i himlen eller blev kvar på jorden
där de tidigare bott. Till de döda var man tvungen att ge gåvor
till för att de inte skulle skada de levande. Under den här tiden
koncentrerade man sig inte på tiden efter döden, utan livet här och
nu. Under tidig vedisk tid ville man få ett långt och hälsosamt liv, bli rik och få "kraftiga
barn".
Senare vedisk tid - Upanishaderna
|

Varuna övervakar "rita", ordningen och
sanningen i det rituell-sociala livet och
i kosmos. Han är en himmelsk kung,
som med sina tusen ögon eller genom
sina spejare utröner allt som sker i
människornas värld. Han förfogar
över den kraft att göra under och förvilla.
Han betecknas därför som Asura, det vill
säga en demon. |
|

Krigsguden i tidig vedisk tid. Indra är en
erövrande
hjälte som tillsammans med ett följe av stormgudar
drar fram. Indra dricker mängder av soma och använder
ett vapen, vajra, som vanligen tolkas som blixten. Han
har stora likheter med vår fornnordiska Tor.En annan vedisk gud var Mitra. En ursprunglig betydelse av ordet
mitra är sannolikt "fördrag"; på sanskrit betyder det även "vän". I de
vediska hymnerna uppträder Mitra, som representerar solen och dagen, ofta
tillsammans med guden Varuna; i sina centrala härskarfunktioner har de
bägge anknytning till upprätthållande av samhällsordning och etik.
. |
|